Uit onderzoek van Infrascale onder meer dan 500 Amerikaanse managers en directie van MKB-bedrijven blijkt dat 21% geen backup of noodherstel plan heeft. Russell P. Reeder, CEO van Infrascale: "Dat is een probleem omdat elk modern bedrijf voor zijn voortbestaan afhankelijk is van data en operationele uptime. Bovendien is dit is nog nooit zo belangrijk geweest als in de ongekende tijden waarmee we momenteel worden geconfronteerd."

Gegevensbescherming betekent verschillende dingen voor verschillende mensen

Bepaalde aspecten van gegevensbescherming zijn belangrijker dan andere, afhankelijk van de unieke ervaringen en positie van een persoon. Maar gegevensbescherming levert vanuit vele gezichtspunten duidelijk waarde op.

Op de vraag wat gegevensbescherming voor hen betekent, noemde 61% van de onderzoeksgroep gegevensbeveiliging en encryptie. Hetzelfde deel zei gegevensback-up. Bijna evenveel (59%) definieerde gegevensbescherming als gegevensherstel, terwijl 54% antimalwarediensten noemde.

46 procent zei dat gegevensbescherming betrekking heeft op e-mailbeveiliging. Gegevensarchivering en de mogelijkheid om snel operationeel te worden na een ramp, hadden elk 45% van de stemmen van de onderzoeksgroep.

Ondertussen gaf 44% van de groep aan dat gegevensbescherming bescherming tegen ransomware betekent. Hetzelfde aandeel noemde fysieke apparaatbeveiliging voor bijvoorbeeld laptops en mobiele telefoons. En 32% zei dat gegevensbescherming voor hen processen omvat die gebruikersfouten voorkomen.

"Gegevensbescherming kan op een groot aantal belangrijke manieren een rol spelen - waaronder gegevensbeveiliging en -versleuteling, gegevensherstel, e-mailbeveiliging en gegevensarchivering. Het biedt ook de mogelijkheid om snel te herstellen van een ramp, bescherming tegen en beperking van ransomware en fysieke apparaatbeveiliging. Bovendien kan het gebruikersfouten voorkomen" zei Reeder.

"Al het bovenstaande is waardevol voor bedrijven. Deze voordelen dragen bij aan het succes van bedrijven en het implementeren van gegevensbescherming voor deze doeleinden zal organisaties beter positioneren voor de toekomst."

Cyberaanvallen zijn de belangrijkste zorgen van het MKB op het gebied van gegevensbescherming

Iedereen in de onderzoeksgroep gaf aan dat cyberaanvallen het grootste probleem zijn op het gebied van gegevensbescherming waarmee hun bedrijven worden geconfronteerd. Bijna de helft (49%) van de groep sprak zijn bezorgdheid uit over hacken.

Micro-rampen zoals beschadigde harde schijven en malware-infecties zijn het op één na meest genoemd, met een aandeel van 46% van de groep. Systeemcrashes (41%), datalekken (39%), ransomware-aanvallen (38%) en menselijke fouten (38%) stonden ook op de lijst.

"Cyberaanvallen zoals ransomware vormen tegenwoordig een grote uitdaging voor bedrijven", aldus Reeder. "Maar organisaties kunnen defensieve maatregelen nemen om hun vatbaarheid voor aanvallen te verminderen."

Via 21% of SMBs do not have a data backup or disaster recovery solution in place

Vorige artikel Volgende artikel

Onze partners

Ook partner worden?